Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004)

Pomoc dla projektu "Marktpassageplan"

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 333/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. Pomocy Państwa

SPA 3, 6/5

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1.

OPIS

Projekt

(1) Rada Gminy Haaksbergen położonej w pobliżu granicy z Niemcami w prowincji Overijssel już od początku lat dziewięćdziesiątych nosi się z zamiarem zrewitalizowania zaniedbanego centrum swojego miasta. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych sześć przedsiębiorstw budowlanych nabyło wspomniane grunty, wspólnie opracowało projekt, a ponieważ uznali go za niedochodowy, zaproponowali Radzie Gminy, aby ta wsparła ich projekt przewidujący wybudowanie 58 apartamentów i 11 pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne.

Wsparcie finansowe ze strony władz publicznych

(2) Władze lokalne - przy wsparciu ze strony władz prowincji w postaci współuczestniczenia w finansowaniu - zgodziły się pokryć spodziewane straty związane z tym projektem, obliczone na podstawie przewidywanych kosztów i dochodów. Wsparcie ze środków publicznych będzie polegało przede wszystkim na przyznaniu dotacji w wysokości 2,98 milionów EUR oraz bezpłatnym przekazaniu należących do władz lokalnych trzech działek gruntu, których wartość szacowana jest na 233 295 EUR. Ponadto władze te przejmą 35 % kosztów, jakie mogą powstać wskutek ew. roszczeń o odszkodowanie w następstwie realizacji rozpatrywanego projektu(1). Oprócz tego wydaje się także, że gmina sprzeda przedsiębiorstwom budowlanym grunty po wartości księgowej, nie zaś rynkowej. Ponieważ władze lokalne odzyskają nieodpłatnie część gruntów, które mają stać się terenami publicznymi, ich wkład finansowy netto byłby nieco niższy niż suma czterech wspomnianych powyżej środków.

Beneficjenci i odnośne rynki

(3) W projekt zaangażowanych jest sześć wymienionych poniżej przedsiębiorstw: Rabo Vastgoed B.V - odpowiedzialne za 25 % projektu oraz RoTij Bouwontwikkeling Oost B.V., Besathij B.V., Bouwbedrijf Assink Eibergen B.V., Bouwbedrijf Deeterink B.V. i Bouwburo Jan Scharenborg B.V. - każde odpowiedzialne za 15 % projektu. Przedsiębiorstwa te działają na rynku związanym z budownictwem i sprzedażą domów mieszkalnych oraz z budownictwem i wynajmem pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo Rabo Vastgoed wchodzi w skład grupy finansowej.

2.

OCENA POMOCY

Istnienie pomocy

(4) Korzyść dla wspomnianych przedsiębiorstw wynika z faktu, że w sytuacji, gdy faktyczne straty w związku z projektem okażą się być mniejsze niż ich przewidywana wysokość, na podstawie której ustalono kwotę pomocy, zwrotowi na rzecz władz lokalnych podlega jedynie pięćdziesiąt procent różnicy pomiędzy zapisanymi w budżecie a faktycznymi stratami. Tym samym owe przedsiębiorstwa budowlane mogą zatrzymać pozostałe pięćdziesiąt procent dotacji niepokrywające się z faktycznie poniesionymi stratami. Oprócz tego przepis dotyczący częściowego zwrotu wydaje się odnosić jedynie do dotacji w wysokości 2,98 mln EUR, nie odnosi się natomiast do trzech pozostałych środków pomocy, które tym samym stanowią wsparcie ryczałtowe.

(5) Selektywny charakter tego środka jest oczywisty, jako że środek ten ogranicza się do sześciu przedsiębiorstw wymienionych powyżej.

(6) Ponieważ niektóre spośród wymienionych przedsiębiorstw działają na rynkach międzynarodowych i ponieważ niektóre przedsiębiorstwa zagraniczne pracują w Niderlandach nad podobnymi projektami, omawiana pomoc może wpłynąć na warunki handlowe.

(7) Tym samym omawiany środek kwalifikuje się jako pomoc państwa stosownie do art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność z Traktatem WE

(8) Ponieważ żadne z wyłączeń od ogólnego zakazu pomocy państwa w art. 87 ust. 1 nie wydaje się mieć tutaj zastosowania, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc państwa, o której tutaj mowa, może być uznana za zgodną z Traktatem.

______

(1) Na podstawie art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.333.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 29/12/2005
Data ogłoszenia: 29/12/2005