Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

(2005/C 302/02)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)

I. Zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu Trybunał zbadał "Skonsolidowane sprawozdania roczne z wykonania budżetu i skonsolidowane sprawozdania finansowe" Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy zakończony dnia 31 grudnia 2004 r.(1) Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami kontroli, które opierają się na międzynarodowych standardach przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał uzyskał w ten sposób uzasadnioną podstawę do wydania niniejszej opinii. W przypadku dochodów zakres prac kontrolnych Trybunału był ograniczony, gdyż środki własne w oparciu o VAT i DNB są oparte na makroekonomicznych statystykach wynikających z danych, których Trybunał nie może sprawdzić bezpośrednio, a ponadto kontrole tradycyjnych środków własnych nie mogą obejmować przywozów nieobjętych nadzorem celnym.

WIARYGODNOŚĆ ROZLICZEŃ

II. Trybunał uważa, że "Skonsolidowane sprawozdania z wykonania budżetu i skonsolidowane sprawozdania finansowe" Wspólnot Europejskich zostały sporządzone zgodnie z postanowieniami rozporządzenia finansowego z dnia 25 czerwca 2002 r. oraz z zasadami, regułami i metodami księgowymi przedstawionymi w załącznikach do skonsolidowanych sprawozdań finansowych(2). Z zastrzeżeniem uwag zawartych w pkt III, sprawozdania te rzetelnie przedstawiają dochody i wydatki Wspólnot za rok obrachunkowy oraz ich sytuację finansową na koniec tego roku.

III. Wobec braku skutecznych procedur kontroli wewnętrznej w przypadku "różnych dochodów" i "zaliczek", Trybunał nie może zapewnić, że transakcje odnoszące się do pozycji "dłużnicy różni" zostały prawidłowo i kompletnie zarejestrowane.

IV. Nie podważając opinii wyrażonej w pkt II, Trybunał pragnie zwrócić uwagę, że:

a) podobnie jak miało to miejsce w przeszłości, system księgowy użyty do sporządzenia sprawozdań w 2004 r. nie został opracowany w sposób umożliwiający zapewnienie pełnej rejestracji aktywów i pasywów;

b) dzięki planowi działania na rzecz modernizacji systemu księgowego Wspólnot Europejskich Komisja poczyniła znaczny postęp w przygotowaniach do wprowadzenia księgowości memoriałowej od 2005 r. Dostosowania i sprawdzenia niezbędne do zapewnienia pełnego wdrożenia nowych ram księgowości uległy jednak opóźnieniu.

LEGALNOŚĆ I PRAWIDŁOWOŚĆ TRANSAKCJI LEŻĄCYCH U PODSTAW ROZLICZEŃ

V. Na podstawie wyników przeprowadzonych kontroli Trybunał uważa, że w obszarach, gdzie systemy nadzoru i kontroli są wdrożone i pozwalają na właściwe zarządzanie ryzykiem, tj. w odniesieniu do dochodów, zobowiązań, wydatków administracyjnych i strategii przedakcesyjnej, transakcje leżące u podstaw skonsolidowanych sprawozdań finansowych Wspólnot Europejskich są jako całość legalne i prawidłowe. Ponadto w przypadku wydatków w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) kontrola Trybunału wykazała, że Zintegrowany System Zarządzania i Kontroli (IACS), jeśli jest prawidłowo stosowany, stanowi skuteczny system ograniczający ryzyko nieprawidłowych wydatków.

VI. Nie podważając opinii wyrażonej w pkt V, Trybunał podkreśla, że w zakresie strategii przedakcesyjnej, na poziomie organizacji wdrażających w państwach kandydujących, we wszystkich programach i instrumentach pomocy utrzymuje się ryzyko o różnym stopniu nasilenia.

VII. Konieczne są większe starania na rzecz skutecznego wdrożenia systemów nadzoru i kontroli i eliminowania ich niedociągnięć, w celu lepszego zarządzania związanym z nimi ryzykiem w następujących obszarach, gdzie płatności są nadal w istotnym stopniu obciążone błędami:

a) w przypadku wydatków w ramach WPR, na podstawie powtarzających się dowodów Trybunał stwierdził, że wydatki nieobjęte systemem IACS lub w przypadku których IACS nie został prawidłowo zastosowany, stwarzają większe ryzyko z uwagi na to, że stosowane systemy ich kontroli nie są równie skuteczne. W przypadku dotacji w ramach WPR nieobjętych systemem IACS, kontrole po dokonaniu płatności nie pozwalają na uzyskanie uzasadnionego zapewnienia co do zgodności z przepisami wspólnotowymi. Trybunał stwierdza, że wydatki w ramach WPR, postrzegane jako całość, są nadal w istotnym stopniu obciążone błędami;

b) w przypadku działań strukturalnych Trybunał ponownie ujawnił niedociągnięcia w systemach zarządzania i kontroli, które wymagają wprowadzenia zróżnicowanego zakresu udoskonaleń, by w pełni odpowiadały podstawowym wymogom przepisów w zakresie efektywnych rutynowych kontroli zarządczych i niezależnych kontroli operacji przeprowadzanych na próbie kontrolnej dla okresu programowania 2000-2006. W odniesieniu do obu okresów programowania (1994- 1999 i 2000-2006) ujawniono również liczne błędy w zakresie legalności i prawidłowości wydatków wykazanych w deklaracjach, na podstawie których Komisja dokonała płatności;

c) w przypadku polityk wewnętrznych, pomimo poczynionego w niektórych obszarach postępu, ustalenia Trybunału z kontroli w zakresie systemów nadzoru i kontroli oraz transakcji leżących u podstaw rozliczeń nie pozwalają na uzyskanie wystarczającego zapewnienia o legalności i prawidłowości płatności. Ryzyko występowania błędów będzie prawdopodobnie się utrzymywać, jeżeli nie zostaną zmienione ramy prawne w celu uproszczenia systemów zwrotu kosztów i lepszego objaśnienia procedur i instrukcji stosowanych przy różnych programach;

d) w przypadku działań zewnętrznych poprawa systemów nadzoru i kontroli Komisji nie jest jeszcze widoczna na szczeblu organizacji wdrażających, gdzie na poziomie płatności wykryto relatywnie dużą liczbę występujących często i mających znaczny wpływ finansowy błędów, które wynikały z braku kompleksowego podejścia w kwestii nadzoru, kontroli i audytu tych organizacji.

VIII. Trybunał odnotowuje postępy poczynione przez Komisję w zakresie reformy jej systemu kontroli wewnętrznej i jej pozytywnego wpływu na legalność i prawidłowość wewnętrznego zarządzania wydatkami przez Komisję. Nadal jednak wymagana jest poprawa w zakresie skuteczności funkcjonowania.

______

(1) "Skonsolidowane sprawozdania roczne z wykonania budżetu i skonsolidowane sprawozdania finansowe" stanowią tom I sprawozdań finansowych Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy 2004.

(2) Patrz: załącznik 1, tom I ostatecznych sprawozdań finansowych Wspólnot Europejskich za rok obrachunkowy 2004.

28 września 2005 r.

Hubert WEBER
Prezes s

Europejski Trybunał Obrachunkowy

12, rue Alcide De Gasperi, L-1615 Luksemburg

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.302.100

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego.
Data aktu: 28/09/2005
Data ogłoszenia: 30/11/2005