Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa

(2005/C 292/03)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄ

Białą Księgę Komisji Europejskiej z listopada 2001 r. zatytułowaną "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1), dla której Rada wyraziła poparcie w konkluzjach z 14 lutego 2002 r.(2) oraz w rezolucji z 27 czerwca 2002 r.(3) ustanawiającej ramy europejskiej współpracy w sprawach młodzieży.

Europejski Pakt na rzecz Młodzieży przyjęty przez Radę Europejską na wiosennym posiedzeniu w dniach 22-23 marca 2005 r. jako jeden z instrumentów służących realizacji celów lizbońskich w dziedzinie wzrostu i zatrudnienia. Pakt skupia się na trzech dziedzinach: zatrudnienie, integracja i postęp społeczny; edukacja, kształcenie i mobilność; godzenie życia zawodowego z życiem osobistym i rodzinnym.(4)

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ komunikat Komisji w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa"(5).

PODKREŚLAJĄ, ŻE

1. Aktywne obywatelstwo młodych ludzi jest kluczem do budowy demokratycznych, sprzyjających integracji społeczeństw na każdym szczeblu.

2. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny odegrać swoją rolę w rozwoju Unii Europejskiej, m.in. przyczyniając się do realizacji celów lizbońskich dotyczących zwiększenia zatrudnienia i wzrostu.

3. Aby przyczynić się do osiągnięcia celów lizbońskich dotyczących zatrudnienia, młodzi ludzie muszą być w pełni zintegrowani ze społeczeństwem, a w związku z tym muszą:

– być wspierani w zakresie dostępu do rynku pracy i zachęcani do rozwijania kreatywności i przedsiębiorczości;

– być wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kompetencje dzięki odpowiedniej, wysokiej jakości edukacji, szkoleniu i mobilności zarówno w ramach działań formalnych, jak i nieformalnych;

– być w stanie godzić życie rodzinne i zawodowe.

4. Instrumenty wspólnotowe służące wsparciu partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia, takie jak program prac "Edukacja i szkolenia 2010" oraz strategie zatrudnienia i integracji społecznej, odgrywają kluczową rolę w realizacji celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży.

5. Szczególne potrzeby młodych ludzi powinny być brane pod uwagę przez działaczy na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim, tak by zagadnienia dotyczące młodzieży we wszystkich właściwych politykach otrzymały większe znaczenie.

6. Młodzi ludzie i organizacje młodzieżowe powinny być konsultowane i ściśle zaangażowane w opracowywanie, wdrażanie i kontynuację związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia wśród młodych ludzi poczucia aktywnego obywatelstwa.

7. Osoby działające w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych muszą być odpowiednio przeszkolone i wykwalifikowane, tak by mogły udzielać młodym ludziom skutecznego wsparcia.

ODNOTOWUJĄ, ŻE europejskie ramy współpracy w sprawach młodzieży obejmują obecnie trzy aspekty:

– wspieranie aktywnego obywatelstwa młodych ludzi poprzez otwartą metodę koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą,

– Europejski Pakt na rzecz Młodzieży, który uwydatnia zagadnienia dotyczące młodzieży w podstawowych dziedzinach partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia,

– uwzględnianie zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich.

Program Młodzież i przyszły program Młodzież w Działaniu uzupełniają te ramy działania.

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

1. Należy kontynuować prace nad wspieraniem aktywnego obywatelstwa poprzez realizację priorytetów otwartej metody koordynacji w sprawach związanych z młodzieżą: udziału, informacji, wolontariatu i pogłębiania znajomości problemów młodzieży, w tym poprzez zwiększanie wiedzy na temat zagadnień poruszanych w Europejskim Pakcie na rzecz Młodzieży.

2. Realizacja celów Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży będzie kontynuowana w ramach partnerstwa lizbońskiego na rzecz zatrudnienia i wzrostu.

3. W pracach nad zwiększaniem znaczenia zagadnień dotyczących młodzieży w innych właściwych politykach europejskich kwestię priorytetową stanowić będą: walka z dyskryminacją, zdrowy styl życia, w tym sport, i badania naukowe dotyczące młodzieży.

4. Podczas realizacji ram współpracy:

– należy zapewnić, by te trzy aspekty były spójne i wzajemnie się uzupełniały;

– należy prowadzić konsultacje z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi za pośrednictwem Europejskiego Forum Młodzieży, krajowych rad młodzieży lub innych podobnych organów oraz również rozwijać dialog z młodzieżą niezrzeszoną;

– należy stosować się do istniejących mechanizmów i harmonogramów dotyczących każdego z aspektów;

– należy zwalczać wszelką dyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność lub orientację seksualną.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. kontynuowania realizacji wspólnych celów uzgodnionych w ramach otwartej metody koordynacji w sprawach młodzieży;

2. zapewnienia skutecznej kontynuacji działań związanych z Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej, np. poprzez wyznaczanie wymiernych celów;

3. rozwinięcia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi i organizacjami młodzieżowymi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, z udziałem naukowców zajmujących się problematyką młodzieży.

ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:

1. rozwijania na szczeblu europejskim zorganizowanego dialogu z młodymi ludźmi dotyczącego związanych z nimi działań podejmowanych w ramach poszczególnych polityk, np. poprzez innowacyjne wykorzystanie technologii informatycznych oraz organizowanie regularnych konferencji z udziałem młodych ludzi, organizacji młodzieżowych, naukowców zajmujących się problematyką młodzieży i działaczy;

2. rozwijania, promowania i ułatwiania dostępu do Europejskiego Portalu Młodzieżowego, inicjatyw EURES, PLOTEUS i EURODESK w celu pomocy młodzieży w możliwie największym wykorzystaniu istniejących możliwości zatrudnienia, wolontariatu oraz studiów zagranicznych;

3. zapewnienia skutecznych działań w ramach kontynuacji Europejskiego Pakietu na rzecz Młodzieży podczas realizacji Strategii Lizbońskiej.

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1. zachęcania do uznawania, w stosunku do młodych ludzi i osób działających w dziedzinie zatrudnienia młodzieży i w organizacjach młodzieżowych, pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się oraz jego potwierdzenia, np. poprzez opracowanie paszportu młodzieżowego "Youthpass" i rozważenie jego włączenia do dokumentu "Europass", biorąc pod uwagę sytuację krajową i uwzględniając kompetencje Państw Członkowskich;

2. zdefiniowania przeszkód oraz wymiany, rozwoju i stosowania dobrych praktyk dotyczących mobilności młodych ludzi w celu ułatwienia im pracy, wolontariatu, dostępu do szkoleń i studiów w całej Unii Europejskiej i poza nią;

3. jak najlepszego wykorzystania możliwości stwarzanych przez polityki Wspólnoty i Państw Członkowskich, programy i inne instrumenty w celu umocnienia aktywnego obywatelstwa młodych ludzi, ich integracji ze społeczeństwem, zwiększenia ich możliwości zatrudnienia na rynku pracy oraz poziomu uzyskanego wykształcenia;

4. oceny ram współpracy europejskiej w sprawach młodzieży w 2009 r.

______

(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2-5.

(4) 7619/1/05. Punkt 37 konkluzji.

(5) 9679/05 - COM(2005) 206 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.292.5

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa.
Data aktu: 24/11/2005
Data ogłoszenia: 24/11/2005