Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 252/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2005 r.)

Pismem z dnia 22 czerwca 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła władze włoskie o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia zakresu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy, wszczętego na mocy decyzji C(2003)3374 wersja ostateczna z dnia 1 października 2003 r., opublikowanej w Dz.U. C 16 z 22.1.2004, str. 2.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy, względem której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Wspólnot Europejskich na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG

State Aid Greffe

BE-1000 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

We wszelkiej korespondencji proszę podać nazwę i numer sprawy.

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE PISMA SKIEROWANEGO DO RZĄDU WŁOSKIEGO

Ustawa 808/85 z dnia 4 grudnia 1985 r., "Interventi per lo sviluppo e l'accrescimento di competitività delle industrie operanti nel settore aeronautico" (zwana dalej "ustawą 808/85") została zgłoszona Komisji przez Włochy w dniu 20 października 1984 r. i zatwierdzona przez Komisję w dniu 14 maja 1986 r. zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

Zgodnie z ustawą 808/85 państwo może finansować część kosztów związanych z projektami BiR (badania naukowe i rozwój) realizowanymi w sektorze lotniczym przez przedsiębiorstwa włoskie. Finansowanie odbywa się w formie pożyczek, a zasady ich spłacania są ustalane indywidualnie dla poszczególnych przypadków.

Zatwierdzając ustawę 808/85 zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy państwa, Komisja przypomniała władzom włoskim o obowiązku osobnego zgłaszania dużych kwot pomocy indywidualnej - zgodnie z procedurami przewidzianymi w przepisach dotyczących pomocy państwa - w celu ich wcześniejszego zatwierdzenia przez Komisję.

Od momentu przyjęcia ustawy 808/85 nie zgłoszono Komisji żadnego przypadku przyznania dużej kwoty pomocy indywidualnej. W następstwie skargi otrzymanej przez Komisję w 2000 r. w tej kwestii, władze włoskie przyznały, że 13 przypadków przyznania dużych kwot pomocy indywidualnej na mocy ustawy 808/85 nie zostało zgłoszonych Komisji.

Komisja przeanalizowała te przypadki i w dniu 1 października 2003 r. doszła do wniosku, że w odniesieniu do 7 z 13 przypadków nie ma zastrzeżeń co do ich zgodności ze wspólnym rynkiem, natomiast w odniesieniu do pozostałych 6 przypadków istnieją poważne wątpliwości. Komisja wszczęła postępowania zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do tych 6 przypadków(1).

Wyżej wymieniony wniosek oparty był na hipotezie, że pożyczki przyznane na mocy ustawy 808/85 nie były oprocentowane, ale ich kwoty główne były zawsze musiały zostać w pełni spłacone. [...](*).

W toku wyżej wymienionych postępowań Francja oraz strona trzecia pragnąca zachować anonimowość przedstawiły uwagi, które wykraczały poza zakres postępowań (6 spraw) i dotyczyły całego stosowania ustawy 808/85.

Według tych stron trzecich kwoty główne pożyczek przyznanych na mocy ustawy 808/85 nie zawsze musiały zostać spłacone w całości. Zakres zobowiązań dotyczących spłaty kwoty głównej był w praktyce uzależniony od obrotów. Ponadto wymienione strony trzecie wysunęły również zarzuty, że Włochy nie dopełniły obowiązku zgłoszenia przyznania dużych kwot indywidualnej pomocy wobec większej liczby przypadków niż 13 pierwotnie wymienionych spraw.

Strony trzecie przedstawiły dokumenty na poparcie swoich zarzutów. Komisja dotarła do innych dokumentów. Zapytane o to władze włoskie zaprzeczyły zarzutom stron trzecich.

Na wniosek Komisji władze włoskie przedstawiły fragmenty aktów stanowiących w poszczególnych przypadkach podstawę prawną do przyznania pożyczek w sześciu sprawach badanych w postępowaniach. Fragmenty te były na tyle niepełne, że nie pozwoliły Komisji stwierdzić, jakie były faktyczne warunki spłaty kwot głównych pożyczek w tych przypadkach. Władze włoskie odmówiły przedstawienia pełnego tekstu aktów stanowiących podstawę prawną z powodów związanych z bezpieczeństwem państwa.

W związku z powyższym Komisja doszła do wniosku, że istnieją poważne wątpliwości w kwestii zasad spłaty kwot głównych pożyczek udzielanych na mocy ustawy 808/85. Zasady te mają istotny wpływ na zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem - jeśli kwota główna nie musi zostać spłacona, wartość brutto dotacji odpowiadającej pożyczce jest większa niż w przypadku, gdy umorzone zostają tylko odsetki. Wartość brutto dotacji ma zasadnicze znaczenie przy określaniu intensywności pomocy, która z kolei jest istotnym czynnikiem przy stwierdzaniu, czy pomoc na badania i rozwój spełnia warunki określone we Wspólnotowych zasadach ramowych dotyczących pomocy państwa na badania i rozwój(2).

Ponadto Komisja stwierdziła, że zachodzą poważne podejrzenia co do możliwości istnienia kolejnych niezgłoszonych przypadków udzielenia dużych kwot pomocy indywidualnej oprócz 13 przypadków odkrytych pierwotnie.

Te nowe wątpliwości wykraczają poza zakres postępowań wszczętych w dniu 1 października 2003 r., nie tylko dlatego, że dotyczą kwestii nie objętych zakresem postępowania, ale również z tego względu, że nie ograniczają się do wspomnianych sześciu przypadków.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzenia, Komisja podjęła decyzję o rozszerzeniu zakresu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w celu objęcia nim również wątpliwości dotyczących zasad spłaty kwot głównych pożyczek oraz możliwego istnienia innych niezgłoszonych dużych kwot pomocy indywidualnej oraz o rozszerzeniu zakresu tych wątpliwości do całego stosowania ustawy 808/85. To rozszerzenie jest jednak ograniczone do stosowania ustawy 808/85 w sektorze cywilnym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 16 z 22.1.2004, str. 2.

(*) Informacje poufne

(2) Dz.U. C 45 z 17.2.1996, str. 5.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.252.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 61/2003 (ex NN 42/2001) - Legge Aeronautica n. 808/85 - rozszerzenie postępowania - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 12/10/2005
Data ogłoszenia: 12/10/2005