Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/39.116 - Coca-Cola.

Sprawozdanie końcowe funkcjonariusza ds. przesłuchań w sprawie COMP/39.116 - Coca-Cola

(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień funkcjonariuszy ds. przesłuchań w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)

(2005/C 239/09)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2005 r.)

Projekt decyzji dotyczy dostaw bezalkoholowych napojów gazowanych w WE, Islandii i Norwegii za pośrednictwem kanałów dystrybucji do konsumpcji domowej i konsumpcji pozadomowej. Skierowany jest do firmy The Coca-Cola Company ("TCCC") i jej trzech głównych rozlewni Bottling Holdings (Luxembourg) sarl, Coca-Cola Erfrischungsgetränke AG oraz Coca-Cola Hellenic Bottling Company SA (zwanych dalej "Stronami").

Komisja otrzymała w 1996, 1999 i 2001 r. skargi zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (EWG) nr 17 z dnia 6 lutego 1962 r. zawierające domniemanie nadużywania pozycji dominującej przez TCCC i jej rozlewnie. Komisja przeprowadziła w latach 1999 i 2000 kontrole zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 17 w pomieszczeniach należących do Stron, zlokalizowanych w Austrii, Belgii, Danii, Niemczech i Zjednoczonym Królestwie.

W dniu 29 września 2004 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji w myśl przepisów rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

We wstępnej ocenie wydanej w dniu 15 października 2004 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wyraziła zastrzeżenia w zakresie zasad konkurencji w stosunku do pewnych praktyk gospodarczych TCCC i jego rozlewni w dziedzinie zaopatrzenia w bezalkoholowe napoje gazowane, polegających na wymaganiach związanych z wyłącznością, rabatach ilościowych i progowych oraz wyrównywaniu efektu dźwigni pozycji rynkowej pomiędzy różnymi kategoriami produktów.

W dniu 19 października 2004 r. w odpowiedzi na wstępną ocenę Komisji Strony przedstawiły zobowiązania.

W dniu 26 listopada 2004 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało obwieszczenie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w którym Komisja zawarła streszczenie sprawy i zobowiązania przedstawione przez Strony oraz zaprosiła zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag w odniesieniu do tych zobowiązań w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji ("test rynkowy").(1) Obwieszczenie podawało do wiadomości publicznej przedstawione przez Komisję zastrzeżenia w zakresie zasad konkurencji i odpowiednie środki zaradcze oraz zapraszało zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag. W odpowiedzi na wspomniane obwieszczenie Komisja otrzymała 33 uwagi od zainteresowanych stron trzecich, z których 19 pochodziło od podmiotów działających w ramach pozadomowych i domowych kanałów dystrybucji oraz 14 od dostawców napojów. Otrzymane uwagi były ogólnie pozytywne, jako że potwierdzały skuteczność zobowiązań podjętych w odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji. Nie zmuszały one Komisji do powtórnego rozpatrzenia zastrzeżeń wyrażonych we wstępnej ocenie, ani nie stwarzały podstaw do wysunięcia nowych zastrzeżeń.

W dniu 21 stycznia 2005 r. Komisja powiadomiła Strony odnośnie do uwag otrzymanych od zainteresowanych stron trzecich podczas wspomnianego testu rynkowego. W dniu 25 lutego 2005 r. Strony przedstawiły zmienioną propozycję zobowiązań.

Komisja doszła niniejszym do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez Strony w odpowiedzi na wstępną ocenę oraz zmian wprowadzonych w związku z odnośnymi uwagami przedstawionymi przez zainteresowane strony trzecie oraz bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozporządzenia 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań.

Strony i inne przedsiębiorstwa nie zgłosiły funkcjonariuszowi ds. przesłuchań żadnych wątpliwości odnośnie do przeprowadzonego testu rynkowego. Nie złożono też wniosków o dostarczenie dodatkowych informacji. Strony potwierdziły, że służby Komisji przedstawiły im wystarczające dane do opracowania zobowiązań rozwiązujących kwestie podniesione we wstępnej ocenie.

W związku z powyższym przedmiotowa sprawa nie wymaga żadnych szczególnych uwag w odniesieniu do prawa do złożenia ustnych wyjaśnień.

Bruksela, dnia 26 maja 2005 r.

Serge DURANDE

______

(1) Dz.U. C 289 z 26.11.2004, str. 10.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024