Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie, z dnia 24 maja 2005 r., dotycząca oceny działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży(2005/C 141/01)
(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,
Mając na uwadze, co następuje:
1. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(1) przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. określa nowe ramy dla współpracy europejskiej w sprawach młodzieży.
2. Rada, w swoich konkluzjach z dnia 14 lutego 2002 r.(2), uznała białą księgę za punkt wyjścia dla rozwoju europejskich ram dla współpracy w sprawach młodzieży.
3. W swojej rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(3) Rada
a) przyjęła otwartą metodę koordynacji jako nowe ramy dla współpracy w zakresie polityki wobec młodzieży i zatwierdziła cztery priorytety tematyczne: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży;
b) wezwała Komisję do przygotowania, najpóźniej do zakończenia realizacji pierwszego zadania w zakresie czterech priorytetów tematycznych, sprawozdania oceniającego w porozumieniu z Państwami Członkowskimi w sprawie ram współpracy, obejmującego w szczególności ocenę otwartej metody koordynacji oraz, w odpowiednich przypadkach, propozycje jej zmian, a także do przedłożenia tego sprawozdania do rozważenia przez Radę.
4. W swej rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(4) Rada przypomniała, że realizacja musi przebiegać elastycznie, metodą kolejnych kroków i w sposób odpowiedni dla obszaru młodzieży, z poszanowaniem kompetencji Państw Członkowskich oraz zasady pomocniczości.
5. Dnia 15 listopada 2004 r. Komisja przedłożyła Radzie komunikat dotyczący oceny działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży(5).
6. Dnia 21 lutego 2005 r. Rada przyjęła dokument stanowiący wkład w wiosenny szczyt Rady Europejskiej oparty na komunikacie Komisji ("Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia - Nowy początek strategii lizbońskiej") w sprawie śródokresowej oceny strategii lizbońskiej, który stwierdza, że "wciąż potrzebujemy wizji społeczeństwa, które jest zdolne integrować zarówno osoby starsze, jak i młodzież".
7. Wiosenny szczyt Rady Europejskiej w dniach 22-23 marca 2005 r. przyjął Europejski Pakt na rzecz Młodzieży jako jeden z instrumentów umożliwiających osiągnięcie celów lizbońskich.
PODKREŚLA, że tendencje wśród młodzieży stale się zmieniają, z czego wynika potrzeba regularnego dostosowywania priorytetów polityki wobec młodzieży.
WITA Z ZADOWOLENIEM ocenę dokonaną przez Komisję w jej komunikacie zatytułowanym "Dalsze działania po ogłoszeniu białej księgi w sprawie nowych impulsów dla młodzieży europejskiej: ocena działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży", która wskazuje, że współpraca polityczna utorowała drogę do:
– prowadzenia konsultacji z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi oraz wzrostu zaangażowania młodzieży i organizacji młodzieżowych w debatę polityczną na wszystkich szczeblach,
– rozwoju stałego, uporządkowanego dialogu między młodzieżą, organizacjami młodzieżowymi, strukturami administracyjnymi i decydentami politycznymi,
– bezpośredniego zaangażowania młodzieży i organizacji młodzieżowych w dyskusje na temat Konstytucji europejskiej,
– nadania wyższej rangi działaniom ukierunkowanym na młodzież,
– wymiany przykładów dobrej praktyki,
– uruchomienia Europejskiego Portalu Młodzieżowego.
PODZIELA POGLĄD Komisji, która w komunikacie z dnia 27 października 2004 r. zwraca uwagę na następujące zagadnienia jako zasługujące na bliższą uwagę:
– priorytety dotyczące współpracy europejskiej w dziedzinie polityki wobec młodzieży,
– skuteczność otwartej metody koordynacji w kontekście jej skutków dla młodzieży,
– ponowna ocena właściwych proporcji między elastycznością i skutecznością otwartej metody koordynacji w działaniach dotyczących młodzieży,
– potrzeba stałych, uporządkowanych konsultacji z młodzieżą i organizacjami młodzieżowymi, zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim,
– potrzeba lepszego zrozumienia sytuacji młodzieży w celu uwzględniania wymiaru młodzieżowego innych polityk i wywierania wpływu na takie polityki,
– potrzeba mobilizacji wszystkich podmiotów (decydentów politycznych, organizacji młodzieżowych) na wszystkich szczeblach (lokalnym, krajowym i europejskim) w celu osiągnięcia rzeczywistej skuteczności;
PODEJMUJE SIĘ
– rozwijać dalej procedury wprowadzania w życie otwartej metody koordynacji po uzgodnieniu wspólnych celów związanych z danym priorytetem; może to obejmować:
– ocenę sytuacji w poszczególnych krajach z perspektywy tych celów, z wykorzystaniem zestawu metod określanych przez poszczególne Państwa Członkowskie,
– określanie priorytetowych kierunków działania,
– ocenę postępu dokonanego od czasu początkowego przeglądu,
– konsultacje z młodzieżą prowadzone w odpowiedni sposób na różnych etapach omawianego procesu;
– zapewnić spójność pomiędzy otwartą metodą koordynacji a Europejskim Paktem na rzecz Młodzieży.
WZYWA KOMISJĘ:
do przedstawienia propozycji procedur wdrożeniowych uwzględniających wymienione wyżej, uzgodnione zasady w kontekście ich przyszłego stosowania przez Państwa Członkowskie, mając na uwadze konkluzje wiosennego szczytu Rady Europejskiej, sprawozdania krajowe związane ze wspólnymi celami dotyczącymi uczestnictwa i informacji, i z uwzględnieniem poglądów młodych ludzi i ich organizacji.
______
(1) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.
(3) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.
(4) Dz.U. C 295 z 5.12.2003, str. 6.
(5) 13856/04 - COM(2004) 694 wersja ostateczna.