Opinia w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie aktualizacji programu konwergencji Estonii 2004-2008

(2005/C 136/03)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program konwergencji Estonii obejmujący lata 2004-2008. Program spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "Kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje przyspieszenie tempa wzrostu realnego PKB z 5,6 % w roku 2004 średnio do 6,0 % w pozostałym okresie objętym programem. Na podstawie obecnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Także zawarta w programie prognoza inflacji wydaje się realistyczna.

(3) Celem Estonii jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi lub wykazującej niewielką nadwyżkę w całym okresie objętym programem. W 2004 r. celem programu jest osiągnięcie nadwyżki budżetowej w wysokości 1 % PKB, czyli o 0,3 % wyższej niż nadwyżka planowana w programie z maja ubiegłego roku. Począwszy od roku 2005 planuje się zrównoważenie budżetu, podobnie jak w poprzednim programie. Przewiduje się, że inwestycje publiczne wzrosną w 2004 r. o jeden punkt procentowy PKB - do 4,4 % - zanim spadną do poziomu 3,9 % do roku 2008, pozostając i tak na poziomie znacznie wyższym niż średnia w UE (2,4 % PKB w 2004 r.).

(4) Czynniki ryzyka zagrażające prognozom budżetowym zawartym w programie wydają się zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogłyby być wyższe, a wydatki nieco niższe niż przewidziane w budżecie. W istocie Estonia przyjęła praktykę ostrożnego prognozowania i w ciągu kilku ostatnich lat kilkakrotnie przekraczała cele fiskalne. Z drugiej strony nie można całkowicie wykluczyć nieoczekiwanego spadku dochodów z powodu planowanych cięć podatkowych lub niekorzystnego wpływu wstrząsów zewnętrznych na wzrost. Rozważając bilans zagrożeń, strategia budżetowa zawarta w programie wydaje się odpowiednia do utrzymania średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie pozycji budżetowej bliskiej równowagi w całym okresie objętym programem (2004- 2008). Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(5) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniesie 4,8 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB, i w istocie będzie najniższy w UE. Program przewiduje dalszy spadek wskaźnika zadłużenia o 1,9 punktu procentowego w okresie objętym programem.

(6) Estonia wydaje się być w korzystnej pozycji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo przewidywanych w budżecie znacznych wydatków na pokrycie kosztów starzenia się społeczeństwa. Niski poziom długu publicznego, znaczne rządowe rezerwy finansowe i średnioterminowa strategia budżetowa w pełni zgodna z docelową pozycją budżetową bliską równowagi lub wykazującą nadwyżkę budżetową oraz wiarygodnych i gruntownych reform systemu emerytalnego i ochrony zdrowia, które mają zmniejszyć presję na budżet w dłuższym okresie, powinny zapewnić stabilność finansów publicznych.

(7) Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji programu są zasadniczo zgodne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej dla danego kraju w dziedzinie finansów publicznych. Wyższa niż przewidywano nadwyżka budżetowa w 2004 r. jest zgodna z zaleceniem unikania polityki fiskalnej sprzyjającej wahaniom cyklicznym. Mimo to, zważywszy że deficyt handlu zagranicznego najprawdopodobniej nie zmniejszył się znacznie (o ile w ogóle zmalał) w 2004 r., gwałtowne obniżenie nadwyżki budżetowej może stanowić niewystarczające wsparcie ze strony polityki fiskalnej celem skorygowania ujemnego salda handlu zagranicznego.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2008
Realny PKB PK grudzień 2004 5,6 5,9 6,0 6,0 6,0
(zmiana w %) COM październik 2004 5,9 6,0 6,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,3 5,8 5,6 5,9 5,8
Inflacja HICP(*) PK grudzień 2004 3,3 3,2 2,5 2,8 2,8
(%) COM październik 2004 3,4 3,5 2,8 n.d. n.d.
PK maj 2004 3,1 3,0 2,8 2,8 2,8
Saldo sektora instytucji rządowych i PK grudzień 2004 1,0 0,0 0,0 0,0 0,0
samorządowych (general COM październik 2004 0,5 0,2 0,1 n.d. n.d.
government) PK maj 2004 0,7 0,0 0,0 0,0 0,0
Saldo pierwotne PK grudzień 2004 1,3 0,2 0,2 0,2 0,2
(% PKB) COM październik 2004 0,8 0,4 0,3 n.d. n.d.
PK maj 2004 1,0 0,3 0,3 0,3 0,3
Dług publiczny brutto PK grudzień 2004 4,8 4,6 4,3 3,1 2,9
(% PKB) COM październik 2004 4,8 4,4 4,2 n.d. n.d.
PK maj 2004 5,4 5,1 4,7 3,4 3,2
Uwaga:
(*) program odnosi się do krajowej definicji WCK, nie do ZWCK.
Źródła:
program konwergencji (PK); Prognozy służb Komisji z jesieni 2004 r. (COM).

_____

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024