Wzmocnienie możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności.

REZOLUCJA RADY I PRZEDSTAWICIELI RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ZEBRANYCH W RADZIE
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie wzmocnienia możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności

(2001/C 82/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2001 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANYCH W RADZIE

1. PRZEKONANI, że niekończące się serie klęsk żywiołowych, technologicznych oraz spowodowanych działaniami ludzkimi dotykające Unię Europejską oraz państwa trzecie wzywają do wzmocnienia i usprawnienia możliwości Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w dziedzinie ochrony ludności.

2. WIERZĄC, że, bez uszczerbku dla obowiązków Państw Członkowskich, Wspólnota powinna wspierać właściwą kombinację środków przygotowawczych i zapobiegawczych, sprawne gromadzenie i przepływ informacji oraz doświadczenia, koordynację środków istniejących na szczeblu danego Państwa Członkowskiego oraz szczeblu wspólnotowym, a także współpracę między Państwami Członkowskimi, w szczególności jeżeli klęski te występują na skalę przekraczającą możliwości interwencyjne pojedynczego Państwa Członkowskiego.

3. PODKREŚLAJĄC fakt, że programy wspólnotowego działania w dziedzinie ochrony ludności ustanowione na mocy decyzji Rady 98/22/WE(1) i decyzji Rady 1999/847/WE(2) przyczyniają się do lepszego wykorzystania i zintegrowania zasobów Państw Członkowskich oraz środków uzupełniających przyjętych w odpowiedzi na wcześniejsze rezolucje Rady i Państw Członkowskich(3).

4. ZWAŻYWSZY, że właściwym jest uzupełnienie wcześniejszych rezolucji niniejszą rezolucją, biorąc pod uwagę niedawne zmiany, również te w pozamilitarnym zarządzaniu kryzysami w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB).

5. PODKREŚLAJĄ, że elastyczność, która została wprowadzona w program wspólnotowego działania powinna ułatwić dostosowanie działań przewidzianych na szczeblu Wspólnoty i Państwa Członkowskiego do zmieniających się priorytetów w dziedzinie ochrony ludności, między innymi przez ulepszone włączenie celów ochrony ludności do innych polityk i działań, takich jak ochrona środowiska naturalnego, i polepszać rolę środków trwałych ochrony ludności w cywilnym aspekcie zarządzania kryzysami.

6. INFORMACJA/KSZTAŁCENIE/KOMUNIKACJA

PODKREŚLAJĄ w tym względzie:

a) vademecum ochrony ludności w Unii Europejskiej, które, między innymi, zawiera opis krajowej organizacji ochrony ludności, właściwych tekstów prawnych i metodologii planowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, stwierdzając, że musi być uaktualnione i uzupełniane w poszczególnych względach;

b) wartość dodaną wspólnotowego systemu kontaktów pomiędzy korespondentami krajowymi;

c) że zwiększone wykorzystanie zaawansowanych systemów informatycznych i telekomunikacyjnych jest niezbędne do udostępniania aktualnych informacji dotyczących klęsk;

d) znaczenie inicjatyw takich jak kampanie informacyjne w dziedzinie ochrony ludności oraz inicjatywy informujące, kształcące i uświadamiające skierowane do społeczeństwa, w szczególności do młodych ludzi w celu podniesienia poziomu ochrony obywateli we własnym zakresie;

e) korzyści z wymiany osób odpowiedzialnych za ochronę ludności jako części programów szkoleniowych, w szczególności w trakcie ćwiczeń symulacyjnych, oraz ułatwienie poszerzania doświadczenia osób pracujących na rzecz ochrony ludności;

f) że współpraca pomiędzy szkołami i krajowymi ośrodkami szkoleniowymi zaangażowanymi w ochronę ludności powinny postępować szybciej;

g) wartość oceny doświadczenia w sektorze wolontariatu - organizacjach pozarządowych i prywatnych zaangażowanych w ochronę ludności w celu lepszego wykorzystania zasobów i poprawienia stopnia ich przyczynienia się do działań związanych z ochroną ludności.

7. DZIAŁANIA OPERACYJNE I INSTRUMENTY

PODKREŚLAJĄ:

a) postęp poczyniony w zakresie rozwiązań dotyczących pomocy między Państwami Członkowskimi i organizacjami zaangażowanymi w ochronę ludności;

b) wartość wspólnotowego podręcznika działania, który wymienia krajowe i wspólnotowe, punkty kontaktowe dotyczące dostępności opinii ekspertów w niektórych dziedzinach interwencji, jak również rejestry zasobów dostępnych w Państwie Członkowskim oraz procedury i uzgodnienia dotyczące udostępniania takich zasobów, które przyczynią się do lepszej koordynacji pomiędzy Państwami Członkowskimi;

c) wartość całodobowej obsługi operacyjnej udostępnionej przez Komisję i uzgodnień z Komisją dotyczących oddelegowania biegłych;

d) użyteczność wspólnego alarmowego numeru telefonu 112 ustanowionego na mocy decyzji Rady 91/396/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie wprowadzenia jednego europejskiego numeru alarmowego(4);

e) rolę stałej sieci korespondentów krajowych w zapewnieniu spójności we współpracy Wspólnoty oraz w gromadzeniu informacji dotyczącej pomocy dostępnej w każdym Państwie Członkowskim w przypadku klęsk;

f) ważną rolę, którą mogą odgrywać dyrektorzy generalni ochrony ludności lub osoby im odpowiadające w ustalaniu kluczowych priorytetów i wspólnych celów oraz w zapewnieniu wysokiego stopnia koordynacji, w szczególności podczas ich regularnych spotkań.

8. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

a) PODKREŚLAJĄC, że koordynacja środków podjętych na szczeblu międzynarodowym, na przykład w ramach ONZ, OBWE i NATO, będzie polepszona w celu racjonalnego wykorzystania zasobów zaangażowanych w takie środki; stwierdzając zamiar Państw Członkowskich i Komisji do podjęcia kroków w celu uniknięcia powtarzania tych samych czynności i polepszenia możliwie najskuteczniejszego wykorzystania wiedzy fachowej;

b) STWIERDZAJĄ, że kraje EFTA uczestniczą w różnych działaniach w ramach programu wspólnotowego działania;

c) PRZYJMUJĄ z zadowoleniem fakt, że konwencja EKG/ONZ dotycząca transgranicznych efektów wypadków przemysłowych weszła w życie z dniem 19 kwietnia 2000 r.;

d) NALEGAJĄ na natychmiastowe wykonanie rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie, z dnia 9 grudnia 1999 r. dotyczącej współpracy Państw Członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej oraz Cypru w dziedzinie ochrony ludności(5), w szczególności w odniesieniu do wymiany informacji między nimi, oraz odnośnych instrukcji obsługi. UZNAJĄ, że takie samo postępowanie powinno być stosowane w odniesieniu do innych państw, które są kandydatami do przystąpienia do Unii Europejskiej;

e) WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do kontynuacji projektu pilotażowego dotyczącego ochrony ludności podjętego w ramach Strategii Eurośródziemnomorskiej oraz do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do wzmocnienia współpracy w ramach tej strategii;

f) RÓWNIEŻ WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do ustanowienia podobnych działań za pośrednictwem eurobałtyckiego programu ochrony ludności w regionie Morza Bałtyckiego i Morza Barentsa.

9. ZASOBY OCHRONY LUDNOŚCI W RAMACH ZARZĄDZANIA KRYZYSAMI

a) STWIERDZAJĄC, że podczas wykonywania planu działania pozamilitarnego zarządzania kryzysami przygotowanego przez Helsińską Radę Europejską w grudniu 1999 r. może zaistnieć konieczność wykorzystania środków trwałych ochrony ludności i, w konsekwencji, należy zapewnić, że dąży się do spójności pomiędzy filarami;

b) PRZYJMUJĄ Z ZADOWOLENIEM FAKT, że ochrona ludności została potraktowana priorytetowo w badaniu konkretnych celów cywilnych aspektów zarządzania kryzysami, które zostało przedłożone Radzie w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. na szczycie w Feirze;

c) STWIERDZAJĄ powołanie decyzją Rady, przyjętą dnia 22 maja 2000 r., Komitetu Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysami(6);

d) ZALECAJĄ, by środki trwałe ochrony ludności lub Państw Członkowskich były wykorzystywane w ramach zarządzania kryzysami wspierając tym samym CFSP, po sprawdzeniu ich przez kompetentne organy.

______

(1) Dz.U. L 8 z 14.1.1998, str. 20.

(2) Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53.

(3) Rezolucje z dnia:

– 25 czerwca 1987 r. w sprawie wprowadzenia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 176 z 4.7.1987, str. 1),

– 13 lutego 1989 r. w sprawie rozwoju we współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 44 z 23.2.1989, str. 3),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 1),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy między Państwami Członkowskimi w przypadku klęski żywiołowej bądź spowodowanej przez człowieka (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 3),

– 8 lipca 1991 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy w przypadku klęski żywiołowej bądź technologicznej (Dz.U. C 198 z 27.7.1991, str. 1),

– 31 października 1994 r. w sprawie wzmocnienia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 313 z 10.11.1994, str. 1).

(4) Dz.U. L 217 z 6.8.1991, str. 31.

(5) Dz.U. C 373 z 23.12.1999, str. 2.

(6) Dz.U. L 127 z 27.5.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024