Reforma systemów tranzytu celnego.

REZOLUCJA RADY
z dnia 21 czerwca 1999 r.
w sprawie reformy systemów tranzytu celnego

(1999/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 lipca 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedury tranzytu celnego rozwinęły się, zarówno dla uczestników rynku, jak i administracji celnej, osiągając poziom sprawdzonych instrumentów polityki handlowej, istotnych w celu ułatwiania i zarządzania olbrzymim wzrostem międzynarodowego obrotu towarowego; odnosi się to w równym stopniu do:

– wspólnotowej procedury tranzytowej w odniesieniu do przewozu towarów we Wspólnocie na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego(1);

– wspólnej procedury tranzytowej w odniesieniu do obrotu między Wspólnotą, Państwami EFTA oraz krajami grupy Wyszehradzkiej na podstawie wielostronnej Konwencji WE - EFTA o wspólnej procedurze tranzytowej(2), oraz

– procedury tranzytu na podstawie karnetu TIR w odniesieniu do obrotu towarowego między Państwami Członkowskimi Wspólnoty a pozostałymi Umawiającymi się Stronami Konwencji TIR(3), szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej,

w ramach których towary mogą być wysyłane w obszarze celnym Wspólnoty albo między tym terytorium a państwem trzecim przy zachowaniu minimum formalności i z zawieszeniem należności celnych oraz opłat krajowych.

(2) Biorąc pod uwagę stały wzrost obrotu spowodowany otwarciem granic z krajami Europy Środkowej i Wschodniej oraz procesem globalizacji, doświadczenia z rozwojem obrotu tranzytowego w efekcie wprowadzenia rynku wewnętrznego oraz planowane rozszerzenie wspólnego systemu tranzytowego na następne kraje Europy Środkowej i Wschodniej, znaczenie procedur tranzytowych będzie w przyszłości rosło, nawet po rozszerzeniu Wspólnoty, wspólnotowa administracja celna obecnie obsługuje około 20 milionów operacji tranzytowych rocznie w oparciu o standardowe dokumenty celne.

(3) Systemy tranzytu celnego były wykorzystywane w celu dokonywania oszustw przez międzynarodowe organizacje przestępcze, szczególnie w odniesieniu do towarów obłożonych wysokim podatkiem (papierosy, alkohol) i wrażliwych towarów WPR (mięso, mleko w proszku, cukier) wysyłanych z wykorzystaniem transportu drogowego.

(4) Problemy z oszustwami doprowadziły do przyjęcia na wczesnym etapie środków i specjalnych zasad, dzięki którym podmioty gospodarcze i administracja celna są już znacznie bardziej świadomi ryzyka i które pomogły ograniczyć nadużywanie systemów tranzytowych.

(5) Jednakże biorąc pod uwagę niedociągnięcia, jakie w praktyce wydarzyły się w stosowaniu systemu z powodu dużej ilości operacji tranzytowych, reforma tranzytu musi być kontynuowana z całą stanowczością.

(6) Zalecenia Parlamentu Europejskiego oraz wnioski, które przygotowała Komisja w oparciu o te zalecenia w swoim planie działań dotyczącym tranzytu w Europie(4) to główne podstawy środków potrzebnych w celu zapewnienia bardziej skutecznego przeprowadzania i kontrolowania procedur tranzytowych.

(7) W świetle poprzednich doświadczeń związanych z wprowadzaniem planu działań oraz uwzględniając sprawozdanie z postępu prac Prezydencji w zakresie reformy procedur tranzytu celnego, które Rada odnotowała dnia 21 czerwca 1999 r., dalsze starania na rzecz środków prawodawczych i operacyjnych oraz komputeryzacji systemu tranzytowego powinny być szczegółowo określone, tak aby umożliwić jak najszybciej dalszy praktyczny postęp.

(8) W interesie zarówno podmiotów gospodarczych, jak i administracji celnej, reforma wspólnotowego systemu tranzytu powinna najbardziej jak to możliwe współgrać z reformą wspólnej procedury tranzytowej przyjętej między Wspólnotą i EFTA a krajami grupy Wyszehradzkiej.

(9) Zmiany w wymogach prawnych tych bardzo odmiennych zakresów mają opierać się na dogłębnej analizie stanu faktycznego i nowych ramach odniesienia ustalonych poprzez nabyte w praktyce doświadczenie; ogólna zasada jest taka, że pierwszeństwo ma jakość nowych przepisów.

(10) Istniejące środki operacyjne wymagają podjęcia dalszego spójnego wspólnego wysiłku, jeżeli ma nastąpić postęp w osiągnięciu celów decyzji nr 210/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. przyjmującej program działań dla ceł we Wspólnocie (Cła 2000)(5), który zakłada jednolite funkcjonowanie europejskiej administracji celnej.

(11) Należy również mieć na względzie cele już realizowane na mocy rezolucji Rady z dnia 23 listopada 1995 r. w sprawie komputeryzacji systemów tranzytu celnego(6), jeżeli komputeryzacja systemów tranzytu celnego we wszystkich zainteresowanych państwach ma być wprowadzona jak najszybciej,

POPIERA

konkluzje Parlamentu Europejskiego, że systemy tranzytu celnego posiadają żywotne znaczenie w celu osiągnięcia wydajnej struktury ekonomicznej w Europie i dlatego też należy zapewnić im skuteczne funkcjonowanie w bezpiecznym i możliwym do kontrolowania środowisku,

ZAUWAŻA

że poczyniono znaczny postęp, szczególnie w zakresie prawodawstwa, w reformowaniu systemów tranzytowych,

ZGADZA SIĘ

– że reforma systemów tranzytu celnego powinna zapewnić ich kontynuację jako instrumentu ułatwiania transgranicznego przepływu towarów jak również, w celu dalszego zapobiegania i walki z oszustwami, dostatecznie bezpieczny system zawieszania pobierania należności celnych;

– że reforma systemów tranzytu celnego musi być nadal prowadzona, przy należytym uwzględnieniu opinii środowisk gospodarczych, z zastosowaniem jednolitych środków operacyjnych i prawodawczych, łącznie z szybką komputeryzacją, we wszystkich zainteresowanych państwach,

– że konieczne kroki prawne i jednolite środki operacyjne, sprzyjające harmonijnemu stosowaniu odpowiednich przepisów przez uczestników rynku i administrację celną, zostaną podjęte w trybie pilnym,

ZACHĘCA

– Komisję, przy uwzględnieniu wyżej wymienionych celów reformy systemów tranzytowych, do szybkiego działania w partnerstwie z Państwami Członkowskimi i w dialogu z środowiskami gospodarczymi, z przyznaniem pierwszeństwa środkom jednolitego stosowania zasad tranzytu i terminowego wprowadzenia koniecznych zmian w prawodawstwie,

– Państwa Członkowskie, w ich zakresie, do wnoszenia czynnego wkładu w reformę systemów tranzytowych, przy należytym uwzględnieniu opinii środowisk gospodarczych, przez:

– utrzymanie priorytetowego znaczenia reformy tranzytu,

– przedsięwzięcie właściwych środków operacyjnych w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemów tranzytowych,

– podjęcie kroków koniecznych w celu zapewnienia szybkiego wprowadzenia komputeryzacji systemów tranzytowych,

ZACHĘCA

Komisję do przekazania niniejszej rezolucji Umawiającym się Stronom Konwencji WE-EFTA o wspólnej procedurze tranzytowej, w celu przyjęcia zalecenia Wspólnego Komitetu, które odzwierciedlałoby ją najwierniej, jak to możliwe.

______

(1)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 955/1999 (Dz.U. L 119 z 7.5.1999, str. 1).

(2)Konwencja z dnia 20 maja 1987 r. o wspólnej procedurze tranzytowej (Dz.U. L 226 z 18.8.1987, str. 2).

(3)Konwencja celna dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetu TIR z dnia 14 listopada 1975 r.

(4)Komunikat Komisji w sprawie Planu działań Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie tranzytu w Europie - Nowa polityka celna (Dz.U. C 176 z 10.6.1997, str. 3).

(5) Dz.U. L 33 z 4.2.1997, str. 24.

(6) Dz.U. C 327 z 7.12.1995, str. 2.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.1999.193.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Reforma systemów tranzytu celnego.
Data aktu: 21/06/1999
Data ogłoszenia: 09/07/1999
Data wejścia w życie: 21/06/1999