Regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1932 r.
Regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Na podstawie art. 17 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 806) zarządzam co następuje: 1

DZIAŁ  I.

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA.

Rozdział  I.

Pierwszy Prezes.

§  1.
Pierwszy Prezes kieruje Najwyższym Trybunałem Administracyjnym, wykonywa bezpośredni nadzór nad nim oraz reprezentuje go nazewnątrz.
§  2.
Pierwszy Prezes bierze udział jako przewodniczący na rozprawach i aa posiedzeniach niejawnych według swego uznania, uprzedzając o tem właściwego przewodniczącego izby.
§  3.
Jeżeli przerwa w urzędowaniu przewodniczącego izby ma trwać lub trwa dłużej niż sześć tygodni, Pierwszy Prezes może czasowo objąć kierownictwo izby lub wyznaczyć kierownika izby z pośród sędziów.
§  4.
Pierwszy Prezes po porozumieniu się z przewodniczącym izby przydziela do niej urzędników sekretarjatu prawniczego oraz aplikantów sądowych.

Rozdział  II.

Izby, przewodniczący izb i sędziowie.

§  5. 2
Najwyższy Trybunał Administracyjny dzieli się na dwie izby: ogólnoadministracyjną i skarbową.

Izby mogą dzielić się na sekcje

§  6. 3
Podziału izb na sekcje i podziału czynności między sekcje oraz przydziału sędziów do poszczególnych izb dokonywa na podstawie wniosku Pierwszego Prezesa Kolegium Administracyjne po wysłuchaniu opinii przewodniczących izb.

Przydziału sędziów do poszczególnych sekcyj w obrębie izby dokonywa przewodniczący izby w porozumieniu z Pierwszym Prezesem. Przydział sędziego do pewnej sekcji nie wyłącza udziału jego w pracach innej sekcji na zarządzenie przewodniczącego izby..

§  7. 4
Przewodniczący izby kieruje izbą, powierzoną mu przez Pierwszego Prezesa.

Przewodniczący izby w porozumieniu z Pierwszym Prezesem wyznacza kierowników sekcyj spośród sędziów, wchodzących w skład izby, i ustala zakres czynności, związanych z kierownictwem.

§  8. 5
Przewodniczący izby wyznacza terminy posiedzeń, skład sędziów oraz przewodniczącego posiedzenia spośród wyznaczonych sędziów, jeżeli sam nie przewodniczy na posiedzeniu, wyznacza sędziego sprawozdawcę, ustala porządek dzienny każdego posiedzenia i rozdziela pracę między sędziów, przestrzegając równomierności obciążenia.

Przewodniczący izby może przekazywać kierownikom sekcyj poszczególne czynności, wymienione w ustępie poprzedzającym, w obrębie zleconych im funkcyj.

Przewodniczący izby czuwa nad jednolitością orzecznictwa w zakresie spraw należących do właściwości powierzonej mu izby; kierownik sekcji czuwa nad jednolitością orzecznictwa w obrębie powierzonej mu sekcji..

§  9.
Przewodniczący izby sprawuje bezpośredni nadzór nad przydzielonymi do izby urzędnikami sekretarjatu prawniczego oraz aplikantami sądowymi.
§  10. 6
W razie chwilowej nieobecności przewodniczącego izby zastępuje go w kierownictwie izby najstarszy służbą kierownik sekcji w tej izbie. W razie chwilowej nieobecności kierownika sekcji zastępuje go najstarszy służbą sędzia, przydzielony do danej sekcji.

Na czas dłuższej nieobecności przewodniczący izby ustanawia swego zastępcę w porozumieniu z Pierwszym Prezesem. Na czas dłuższej nieobecności kierownika sekcji ustanawia jego zastępcę przewodniczący izby..

Rozdział  III.

Zgromadzenie ogólne i kolegjum zwiększone.

§  11.
Uchwały zgromadzenia ogólnego zapadają bezwzględną większością głosów obecnych; przewodniczący oddaje głos na końcu.
§  12.
O ile zgromadzenie ogólne nie postanowi w danej sprawie jednogłośnie inaczej, głosowanie, dotyczące wyborów, odbywa się kartkami; przy wyborach w razie rozstrzelenia głosów następuje wybór ściślejszy między dworna kandydatami, którzy otrzymali największą ilość głosów; w razie równości głosów odbywa się powtórne głosowanie, a jeżeli i przy niem okaże się równość głosów, rozstrzyga przewodniczący zgromadzenia ogólnego.
§  13.
Jeżeli zgromadzeniu ogólnemu zostało przekazane rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, Pierwszy Prezes wyznacza sędziego sprawozdawcę i współsprawozdawcę, którzy składają swoje wnioski wraz z uzasadnieniem na piśmie najpóźniej na dni siedem przed terminem posiedzenia zgromadzenia ogólnego; wnioski te winny być sformułowane w ten sposób, aby umożliwić głosowanie przez "tak" lub "nie". O terminie posiedzeń zgromadzenia ogólnego wszyscy sędziowie winni być zawiadomieni nie później niż na pięć dni przed posiedzeniem z jednoczesnem doręczeniem im odpisów wniosków sędziego sprawozdawcy i wispółsprawozdawcy.
§  14.
Na posiedzeniu zgromadzenia ogólnego przedstawia sprawę i swój wniosek sprawozdawca, następnie współsprawozdawca, poczerń następuje narada, a po niej głosowanie nad wnioskami w porządku ustalonym przez przewodniczącego.
§  15.
Uchwały zgromadzenia ogólnego, powzięte w myśl paragrafu poprzedniego, wiążą kolegjum orzekające.
§  16.
Posiedzenia kolegjum zwiększonego zwołuje przewodniczący izby, w skład której wchodzi dane kolegjum orzekające.

W skład kolegjum zwiększonego wchodzą wszyscy członkowie kolegjum orzekającego, a nadto w potrzebnej ilości inni członkowie danej izby względnie członkowie innych izb, powołani przez przewodniczącego izby.

§  17.
Kolegjum zwiększone rozstrzyga zagadnienia prawne, przekazane mu przez kolegjum orzekające.
§  18.
Sposób postępowania w kolegjach zwiększonych jest taki sam, jak na zgromadzeniu ogólnem, z tą różnicą, że nie jest konieczne formułowanie wniosków i uzasadnienia na piśmie; uchwała kolegjum zwiększonego wiąże kolegjum orzekające.

Kolegjum zwiększone może przekazane sobie zagadnienie prawne oddać pod rozstrzygnięcie zgromadzenia ogólnego.

Rozdział  IV.

Kolegjum administracyjne.

§  19.
W kolegium administracyjnem przewodniczy Pierwszy Prezes, a w razie przeszkody jego zastępca.
§  20.
Posiedzenia kolegjum administracyjnego odbywają się w terminach, wyznaczonych przez Pierwszego Prezesa, który ustala porządek dzienny posiedzenia.
§  21.
O terminie posiedzenia kolegjum administracyjnego winni być zawiadomieni wszyscy jego członkowie, w miarę możności przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem z zakomunikowaniem im porządku dziennego.
§  22.
Jeżeli na posiedzeniu kolegjum administracyjnego ma zapaść orzeczenie, przewidziane w art. 111 § 2 Prawa o ustroju sądów powszechnych, należy porządek dzienny podać do wiadomości wszystkich członków kolegjum administracyjnego przynajmniej na siedem dni przed posiedzeniem.
§  23.
Zastępca członka kolegjum administracyjnego uczestniczy w posiedzeniu tego kolegjum w przypadku, gdy członek kolegjuin nie może w niem wziąć udziału albo, gdy z przyczyn uzasadnionych musi się wyłączyć w danej sprawie; zastępcę wyznacza przewodniczący koiegjum.
§  24.
Kolegjum administracyjne oznacza terminy wypoczynku prezesom (z wyjątkiem Pierwszego Prezesa) i sędziom.
§  25.
Protokółu obrad kolegjum administracyjnego nie spisuje się, natomiast pod kierunkiem przewodniczącego prowadzi wyznaczony przez niego urzędnik sekretarjatu prawniczego dziennik posiedzeń kolegjum administracyjnego, do którego wciąga się uchwały kolegium; dziennik podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie koiegjum; członek kolegjum przegłosowany może - podpisując dziennik - zaznaczyć swoje zdanie odrębne. Dzienniki posiedzeń numeruje się i składa w porządku chronologicznym, a z końcem roku łączy się je w jeden zeszyt.

Rozdział  V.

Organa pomocnicze.

a)

Sekretarjat Prawniczy.

§  26.
Kierownictwo bezpośrednie sekretarjatu prawniczego sprawuje naczelnik sekretarjatu.

Naczelnik sekretarjatu prawniczego załatwia nadto przy pomocy wyznaczonych przez Pierwszego Prezesa urzędników sprawy personalne, administracyjne i gospodarcze Trybunału, wykonywa nadzór bezpośredni nad kancelarją i nad niższymi funkcjonarjuszami.

§  27.
Urzędnicy sekretariatu prawniczego, oraz aplikanci, przydzieleni do sekretarjatu, pełniący funkcje protokolantów, przygotowują na dane posiedzenie niejawne, względnie rozprawę, potrzebny materjał, jak akta, książki z biblioteki i t. p.
§  28.
Przewodniczący izb mogą urzędnikom sekretarjatu prawniczego i aplikantom poruczać opracowywanie dla sędziów sprawozdawców projektów wniosków w poszczególnych sprawach procesowych.
§  29.
Naczelnik sekretarjatu prawniczego prowadzi statystykę czynności Najwyższego Trybunału Administracyjnego na podstawie materjału, dostarczonego przez kancelarją sądową oraz, przez urzędników sekretarjatu prawniczego (aplikantów), przydzielonych do poszczególnych izb.
§  30.
Bliższe postanowienia co do sposobu urzędowania sekretarjatu prawniczego zawiera instrukcja, którą wydaje Pierwszy Prezes.

b)

Bibljoteka.

§  31.
Bibljoteka zarządza urzędnik, wyznaczony przez naczelnika sekretariatu prawniczego.

Komisja z trzech sędziów, wybieranych przez kolegjum administracyjne, przedstawia Pierwszemu Prezesowi wykazy książek, które należałoby zakupić dla bibljoteki.

c)

Kancelarja.

§  32.
Kancelarja Najwyższego Trybunału Administracyjnego obejmuje kancelarja, sądową i oddział rachunkowy.
§  33.
Oddział rachunkowy załatwia właściwe sobie czynności w myśl obowiązujących przepisów i instrukcji.
§  34.
Kancelarja sądowa obejmuje dziennik podawczy, ekspedyturę i archiwum.
§  35.
Bliższe postanowienia co do sposobu urzędowania poszczególnych działów kancelarji (kancelarji sądowej i oddziału rachunkowego) oraz bibljoteki określa instrukcja, którą wydaje Pierwszy Prezes.

DZIAŁ  II.

SPOSÓB URZĘDOWANIA.

Rozdział  I.

Czynności, poprzedzające posiedzenia sądowe.

§  36.
Wszystkie sprawy i pisma, wpływające do danej izby, przedstawiane są przewodniczącemu izby, który wydaje potrzebne decyzje co do sposobu załatwienia i przekazuje je do wykonania urzędnikowi sekretarjatu prawniczego (aplikantowi). Między innemi przewodniczący izby wydaje zarządzenia, przewidziane w art. 60, 63, 69,. 71, 87, 97, 103, 106 i 116 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 806).
§  37.
Jeżeli przewodniczący izby uzna, że dana skarga kwalifikuje się do pozostawienia jej przez Trybunał bez rozpoznania (art. 61 i 93 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym) przekazuje ją bezzwłocznie na posiedzenie niejawne wyznaczając sędziego sprawozdawcę, względnie sam przedstawia wniosek. Opracowanie projektu wniosku o pozostawienie skargi bez rozpoznania przewodniczący izby może zlecić urzędnikowi sekretarjatu prawniczego (aplikantowi).
§  38.
O pozostawieniu skargi bez rozpoznania zarówno na skutek zarządzenia przewodniczącego izby (art. 60 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunał Administracyjnym), jak i postanowieniem Trybunału zawiadamia się skarżącego, a władzę administracyjną, przeciw której zarządzeniu lub orzeczeniu skargę wniesiono, jeżeli z akt wynika, że władza wstrzymała wykonanie zaskarżonego orzeczenia lub jeżeli postanowienie o pozostawieniu skargi bez rozpoznania zapadło dopiero po wdrożeniu postępowania wstępnego. Zawiadomienie powyższe następuje przez doręczenie odpisu postanowienia Trybunału względnie zarządzenia przewodniczącego: zawiadomienie podpisuje przydzielony do izby urzędnik sekretarjatu prawniczego.
§  39.
O pozostawieniu bez rozpoznania przez przewodniczącego izby nieopłaconego należycie podania (art. 97 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym) zawiadamia się stronę tylko w przypadku, jeżeli wniesienie podania stanowi czynność, dla której jest ustanowiony termin prekluzyjny; poza tern podanie dołącza się do akt bez zawiadomienia strony, o ile przewodniczący izby nie zarządzi inaczej.
§  40.
Jeżeli przewodniczący izby uzna, że skarga nadaje się do dalszego postępowania, wyznacza sędziego sprawozdawcę i wydaje zarządzenie co do doręczenia władzy pozwanej i osobie przypozwanej odpisów skargi z załącznikami. Pisma, dotyczące wykonania zarządzenia, podpisuje urzędnik sekretarjatu prawniczego, zawiadamiając o tem jednocześnie skarżącego.
§  41.
Po wniesieniu odpowiedzi na skargę lub po upływie terminu do jej wniesienia przewodniczący izby wyznacza datę rozprawy w tych sprawach, w których chociażby jedna ze stron zgłosiła wyraźny wniosek o przeprowadzenie rozprawy, lub w których Trybunał uznał za konieczne przeprowadzenie rozprawy. Jednocześnie przewodniczący izby zleca urzędnikowi sekretarjatu prawniczego zawiadomić o dacie rozprawy strony.

W razie późniejszego cofnięcia przez stronę skarżąca wniosku o przeprowadzenie rozprawy, przewodniczący izby zawiadamia o tem władzę, wyznaczając jej odpowiedni termin do oświadczenia się.

§  42.
W sprawach, przekazanych do jednostkowego rozstrzygnięcia (art. 116 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym), przewodniczący izby, przekazując sprawę, wyznacza jednocześnie w porozumieniu z danym sędzią termin rozprawy.
§  43.
W sprawach, w których żadna ze stron nie zgłosiła wniosku o przeprowadzenie rozprawy, oraz w innych sprawach, których stan sprawy nie wymaga rozprawy, przewodniczący izby wyznacza termin posiedzenia niejawnego. Przekazanie sprawy do rozstrzygnięcia na posiedzeniu niejawnem nie wyłącza późniejszego przeprowadzenia w danej sprawie rozprawy, jeżeli Trybunał przy rozpatrywaniu sprawy na posiedzeniu niejawnem uzna to za konieczne.
§  44.
W razie odroczenia sprawy należy, w miarę możności, powierzyć sprawę temu samemu sprawozdawcy.
§  45.
Akta spraw, wyznaczonych do rozprawy, względnie na posiedzenie niejawne, przesyła się sędziemu sprawozdawcy w czasie potrzebnym do przygotowania na piśmie wniosku wraz z uzasadnieniem na termin rozprawy lub posiedzenia niejawnego; wniosek ten wraz z uzasadnieniem winien sędzia sprawozdawca przedłożyć przewodniczącemu na rozprawie lub na posiedzeniu niejawnem najpóźniej na trzy dni przed terminem rozprawy lub posiedzenia niejawnego.

Rozdział  II.

Przepisy ogólne o posiedzeniach sądowych.

§  46.
Sędziowie biorą udział w posiedzeniach i w rozprawach w porządku, ustalonym przez przewodniczącego danej izby i podanym do wiadomości sędziom nie później niż na czternaście dni przed posiedzeniem (rozprawą). Termin powyższy nie ma zastosowania w przypadkach pilnej potrzeby, wywołanej nagłością sprawy, lub niemożnością przybycia wyznaczonego sędziego.
§  47.
Na posiedzeniu niejawnem Trybunał, po wysłuchaniu sprawozdania sędziego sprawozdawcy, przystępuje do narady. Do narad i głosowania nad sprawami, rozstrzyganemi na posiedzeniu niejawnem w trybie art. 72 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym, mają analogiczne zastosowanie przepisy o sprawach rozstrzyganych na rozprawie, w szczególności przepisy § 54 regulaminu.

Rozdział  III.

Rozprawy.

§  48.
Członkowie kolegjum orzekającego używają na rozprawach stroju urzędowego, przewidzianego, w odnośnych przepisach.
§  49.
Rozprawy odbywają się w salach, przeznaczonych dla każdej izby stosownie do rozkładu, ustalonego przez Pierwszego Prezesa.

W salach rozpraw na ścianie poza stołem sędziowskim znajduje się wizerunek herbu państwowego, a na stole sędziowskim krucyfiks.

§  50.
Przy odbieraniu przysięgi i przy ogłaszaniu sentencji wyroku mają sędziowie na głowach birety; również w biretach wchodzą sędziowie na salę rozpraw i wychodzą z tej sali.
§  51.
Wszystkie osoby, znajdujące się na sali rozpraw, wstają przy wejściu Trybunału na salę; wstaje również każdy, do kogo Trybunał się zwraca, lub kto do Trybunału przemawia.
§  52.
Przewodniczący sprawdza przed rozprawą lub na rozprawie uprawnienia do zastępstwa osób, występujących w imieniu stron.
§  53.
O ile inne przepisy nie stanowią inaczej, każda ze stron przemawia tylko jeden raz; w wyjątkowych przypadkach przewodniczący może zezwolić na dalsze wywody.

Rozdział  IV.

Rozstrzygnięcia.

§  54. 7
Po zaniknięciu rozprawy Trybunał udaje się na naradę; przy naradzie i głosowaniu nad wyrokiem obecni są tylko członkowie kolegium orzekającego oraz - jeżeli przewodniczący nie zarządzi inaczej - protokolant.
§  55.
Jeżeli Trybunał dojdzie przy naradzie do wniosku o konieczności uzyskania od stron dodatkowych wyjaśnień, może ponownie otworzyć rozprawę.
§  56.
Wyrok podpisuje całe kolegjum.
§  57.
Jeżeli wyrok lub postanowienie dotyczy kwestji prawnej, która już w innym wyroku lub postanowieniu została szczegółowo uzasadniona, można zamiast powtórzenia tego uzasadnienia przytoczyć jego streszczenie z powołaniem się na motywy poprzedniego wyroku lub postanowienia.
§  58.
Jeżeli postanowienie, wyrok lub uzasadnienie zapadną wbrew wnioskowi sędziego sprawozdawcy, opracowuje je wnioskodawca, względnie jeden z sędziów, który za przyjętym wnioskiem głosował, o ile sam sprawozdawca nie podejmie się opracowania. Sędzia, korzystający z przyznanego mu w art. 82 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym prawa, winien złożyć swoje zdanie odrębne z uzasadnieniem na piśmie w ciągu trzech dni od ogłoszenia sentencji wyroku.
§  59.
Ogłoszenia sentencji wyroku słuchają osoby, obecne na sali, a nie należące do kolegjum orzekającego, stojąc.
§  60.
Wypisy wyroków, przeznaczone dla stron, podpisują przewodniczący izby i urzędnik sekretarjatu prawniczego (aplikant).

Wszystkie wypisy i odpisy, przeznaczone dla stron, winny być zaopatrzone w pieczęć urzędową.

§  61.
Postanowienia Trybunału podpisuje przewodniczący i sędzia sprawozdawca.

Rozdział  V.

Protokóły z posiedzeń niejawnych i rozpraw.

§  62.
Na każdem posiedzeniu zgromadzenia ogólnego i kolegjum zwiększonego winien być obecny jeden z urzędników sekretarjatu prawniczego jako protokolant.
§  63.
Protokolant sporządza w ciągu dni ośmiu z każdego posiedzenia zarówno zgromadzenia ogólnego jak kolegjum zwiększonego jeden protokół, obejmujący wszystkie sprawy, jakie były przedmiotem obrad na danem posiedzeniu. W protokółach tych należy wymienić obecnych, określić przedmioty obrad, przedstawić zwięźle, lecz wyczerpująco, ich przebieg wraz z wynikiem głosowania, jednak bez zaznaczenia, kto za jakim wnioskiem się wypowiedział i jak głosował. Każdemu sędziemu wolno żądać wymienienia jego nazwiska przy streszczeniu poglądów, które wypowiedział; każdemu sędziemu wolno również dołączyć do protokółu opracowane na piśmie motywy, które przytoczył na posiedzeniu na uzasadnienie swego zapatrywania.

Protokóły z posiedzeń zgromadzenia ogólnego i kolegjum zwiększonego są tajne.

§  64.
Z każdej rozprawy protokolant sporządza protokół rozprawy. Protokół ten obejmuje datę rozprawy, oznaczenie sprawy, nazwiska sędziów, protokolanta, obecnych na rozprawie stron lub ich zastępców i krótki przebieg rozprawy, w szczególności twierdzenia i wnioski zastępców stron, oraz wymienienie zarządzeń i rozstrzygnięć, ogłoszonych na rozprawie; zamiast podania twierdzeń i wniosków, protokół może powołać się na wniesione przez strony pisma procesowe.
§  65.
Przewodniczący posiedzenia sprawdza protokół i podpisuje go wraz z protokólantem.

Rozdział  VI.

Ewidencja zasad prawnych.

§  66.
Księgę zasad prawnych prowadzi urzędnik sekretariatu prawniczego, wyznaczony przez Pierwszego Prezesa.
§  67.
Ustaloną przez zgromadzenie ogólne lub kolegjum zwiększone zasadę prawną protokolant komunikuje bezzwłocznie urzędnikowi, prowadzącemu księgę zasad prawnych.
§  68.
Kolegium orzekające, po rozstrzygnięciu zasadniczego zagadnienia prawnego, ustala wykładnię prawną w postaci sformułowanej tezy.
§  69.
Ustaloną w myśl § 67 i 68 zasadę prawną lub tezę odbija się na oddzielnych kartkach, które doręcza się wszystkim sędziom.
§  70.
Materjał do zbioru orzeczeń Najwyższego Trybunału Administracyjnego zbiera i opracowuje do druku komisja, złożona z czterech sędziów Trybunału, wyznaczonych przez kolegjum administracyjne.

Rozdział  VII.

Ferje sądowe.

§  71.
Przewidziane w art. 114 Prawa o ustroju sądów powszechnych ferje sądowe trwają od 1 lipca do 31 sierpnia włącznie; w czasie feryj sadowych odbywają się posiedzenia niejawne, a pozatem rozprawy w sprawach niecierpiących zwłoki.

Rozdział  VIII.

Przepis końcowy.

§  72.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 1933 r.
1 Preambuła dodana przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 stycznia 1933 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.33.1.9).
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
5 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
6 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
7 § 54 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.118.968

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
Data aktu: 23/12/1932
Data ogłoszenia: 31/12/1932
Data wejścia w życie: 15/01/1933