Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 13 września 2013 r.
w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami

Na podstawie art. 167 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb powoływania komisji egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, zwanej dalej "komisją egzaminacyjną", jej skład oraz szczegółowe wymagania wobec członków komisji;
2)
szczegółowy zakres wiadomości podlegających sprawdzeniu na egzaminie w zakresie gospodarowania odpadami;
3)
tryb przeprowadzania egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami;
4)
sposób uiszczenia opłaty związanej z przeprowadzeniem egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami i wydaniem świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami;
5)
wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej;
6)
wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami.
§  2.
1.
Komisję egzaminacyjną powołuje się w pięcioosobowym składzie, spośród osób, o których mowa w art. 167 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zatrudnionych w administracji publicznej, szkołach wyższych, instytutach badawczych lub prowadzących działalność w zakresie termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów, w tym prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zajmujących się zawodowo tematyką związaną z gospodarką odpadami i posiadających co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze gospodarki odpadami.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
sekretarz;
3)
pozostali członkowie.
3.
Przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej wybiera marszałek województwa spośród jej członków.
§  3.
1.
Egzamin, odpowiednio do zakresu kwalifikacji, o jakie ubiega się wnioskodawca, obejmuje:
1)
znajomość regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, w szczególności:
a)
zasad gospodarowania odpadami,
b)
obowiązków posiadaczy odpadów, w tym:
prowadzenia ewidencji odpadów i sprawozdawczości,
prowadzenia monitoringu,
procedur przyjmowania odpadów do ich termicznego przekształcenia w spalarniach odpadów i współspalarniach odpadów oraz wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów, w tym badania i zagospodarowania odpadów powstałych w wyniku termicznego przekształcania odpadów,
kryteriów i procedur przyjmowania odpadów, opłat za składowanie odpadów, eksploatacji, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących prowadzenia składowisk odpadów,
kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów na podziemne składowisko odpadów oraz wymagań dla ich eksploatacji i zamknięcia,
procedur przyjmowania odpadów, prowadzenia, zamknięcia i rekultywacji oraz innych działań dotyczących obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
c)
zasad odpowiedzialności administracyjnej i karnej;
2)
znajomość wymagań technologicznych oraz najnowszych dostępnych technik odpowiednio dla termicznego przekształcania odpadów, składowania odpadów albo prowadzenia obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w tym wiedzę dotyczącą funkcjonowania i właściwej eksploatacji urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie danej instalacji.
2.
Egzamin przeprowadza się oddzielnie dla każdego zakresu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  4.
1.
Egzamin przeprowadza się w formie testu pisemnego składającego się z 40 pytań; test opracowuje i jego wyniki ocenia komisja egzaminacyjna.
2.
Egzamin przeprowadza się raz na kwartał, o ile został złożony co najmniej jeden wniosek o jego przeprowadzenie.
3.
Przewodniczący komisji egzaminacyjnej wyznacza termin egzaminu.
4.
O terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 30 dni przed datą egzaminu.
5.
W przypadku gdy zainteresowany wyrazi zgodę na skrócenie okresu powiadomienia, o którym mowa w ust. 4, w formie dołączonego do wniosku oświadczenia, o terminie i miejscu egzaminu powiadamia się zainteresowanego nie później niż na 10 dni przed datą egzaminu.
6.
W razie uzasadnionej niemożności przystąpienia przez zainteresowanego do egzaminu w wyznaczonym terminie, wyznacza się, na wniosek zainteresowanego, nowy termin egzaminu.
7.
Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 6, zostanie złożony na co najmniej dzień przed wyznaczonym terminem egzaminu, uiszczoną opłatę związaną z przeprowadzeniem egzaminu zalicza się na poczet nowego egzaminu, z zastrzeżeniem że wysokość opłaty związanej z przeprowadzeniem nowego egzaminu powinna odpowiadać wysokości ustalonej na podstawie art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
8.
Wynik pozytywny egzaminu zainteresowany uzyskuje po udzieleniu co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi.
9.
Egzamin przeprowadza się w obecności przynajmniej 3 członków komisji, w tym przewodniczącego lub sekretarza.
10.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół.
11.
Protokół, podpisywany przez przewodniczącego, sekretarza i pozostałych członków komisji egzaminacyjnej, zawiera:
1)
imiona i nazwiska osób, które przystąpiły do egzaminu;
2)
zakres zdawanego egzaminu, o którym mowa w art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
3)
procent prawidłowych odpowiedzi.
12.
Protokół, o którym mowa w ust. 10, przewodniczący komisji egzaminacyjnej przedkłada właściwemu marszałkowi województwa niezwłocznie, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia egzaminu.
13.
O wyniku złożonego egzaminu informuje się zainteresowanego niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia protokołu.
§  5.
Obsługę administracyjną związaną z przeprowadzeniem egzaminu prowadzi marszałek województwa.
§  6.
1.
Opłatę za wydanie świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami oraz opłatę za przeprowadzenie egzaminu w zakresie gospodarowania odpadami, o których mowa w art. 165 ust. 2 i art. 166 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, uiszcza się przez wpłatę w kasie lub na rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego.
2.
Świadectwo stwierdzające kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami wydaje się po okazaniu dowodu uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
§  7.
Ustala się wynagrodzenie członków komisji egzaminacyjnej za przeprowadzenie egzaminu, w wysokości:
1)
przewodniczący - 2,5% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski",
2)
sekretarz - 2,4% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1,
3)
pozostali członkowie - po 2,3% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, o którym mowa w pkt 1

- za każdą osobę składającą egzamin w zakresie gospodarowania odpadami.

§  8.
Wzór świadectwa stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami określa załącznik do rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ŚWIADECTWA STWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE W ZAKRESIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami (Dz. U. Nr 247, poz. 1841), które na podstawie art. 250 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 i 888) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.1186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stwierdzanie kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami.
Data aktu: 13/09/2013
Data ogłoszenia: 07/10/2013
Data wejścia w życie: 22/10/2013