Dokumenty oraz informacje, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 grudnia 2002 r.
w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.

Na podstawie art.172 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego jest obowiązany dołączyć do wniosku następujące dokumenty:
1)
określające jego status prawny: w przypadku osób prawnych - statut lub umowę spółki wraz z wszystkimi zmianami, a w przypadku osób fizycznych - dokument potwierdzający tożsamość ze wskazaniem numeru PESEL oraz miejsca stałego zamieszkania;
2)
odpis z rejestru przedsiębiorców;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;
4)
kopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
5)
listę udziałowców lub akcjonariuszy ze wskazaniem:
a)
w przypadku osób fizycznych - ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania, a w przypadku osób prawnych - adresu ich siedziby,
b)
wielkości posiadanych przez nich udziałów lub akcji oraz rodzaju ich uprzywilejowania, a także kraju pochodzenia;
6)
wykaz członków zarządu i rady nadzorczej - z podaniem ich obywatelstwa i miejsca stałego zamieszkania;
7)
oświadczenie osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa o pełnieniu funkcji kierowniczych oraz o członkostwie we władzach podmiotu z udziałem osób zagranicznych lub w innym podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku zależności; przez osoby zarządzające działalnością przedsiębiorstwa rozumie się kierującego przedsiębiorstwem, jego zastępcę, pełnomocnika, głównego księgowego oraz inne osoby wchodzące w skład organów zarządzających przedsiębiorstwa;
8)
certyfikat przewoźnika lotniczego;
9)
oświadczenie woli przedsiębiorcy złożone w formie aktu notarialnego, zapewniające, że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy lub nie znajduje się on w stanie likwidacji;
10)
plan gospodarczy przedsiębiorstwa obejmujący co najmniej dwa lata działalności i zawierający następujące informacje:
a)
bilans, rachunek zysków i strat,
b)
przewidywane wydatki związane z podjęciem działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, w tym: opłaty za paliwo, opłaty za usługi lotniskowe i nawigacyjne, opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia, amortyzację, wynagrodzenia i inne wydatki związane z działalnością przedsiębiorstwa, a także przewidywane przychody ze wskazaniem źródeł ich pochodzenia, poziom przewidywanych taryf za przewóz lotniczy oraz prognozę przewozów lotniczych,
c)
sposób finansowania kosztów oraz aktualne i przewidywane źródła finansowania działalności, z uwzględnieniem płynności finansowej przedsiębiorstwa w okresie dwóch pierwszych lat działalności,
d)
o powiązaniach finansowych udziałowców lub akcjonariuszy z inną działalnością gospodarczą, w którą przedsiębiorstwo jest zaangażowane bezpośrednio albo pośrednio;
11)
dokumenty wskazujące na posiadanie przez przedsiębiorcę możliwości finansowania działalności objętej wnioskiem o koncesję:
a)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest podstawowy rachunek bieżący przedsiębiorcy, określające wielkość posiadanych przez niego środków finansowych oraz jego zdolność kredytową i płatniczą,
b)
zaświadczenie z właściwego urzędu stwierdzające, że wnioskodawca nie zalega z wpłatami należności budżetowych,
c)
sprawozdania finansowe z poprzedniego roku finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta, a w przypadku przedsiębiorców niezobowiązanych do tego sprawozdania - rachunek wyników działalności gospodarczej za ostatnie dwa lata działalności, a jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą przez okres krótszy niż dwa lata - za cały okres działalności;
12)
dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do dysponowania statkiem powietrznym w liczbie:
a)
nie mniej niż dwa - do wykonywania przewozu regularnego,
b)
jeden lub więcej - do wykonywania przewozu nieregularnego;
13)
świadectwa rejestracji statków powietrznych w polskim rejestrze cywilnych statków powietrznych lub dokument o przydzieleniu znaków rejestracyjnych z tego rejestru;
14)
zaświadczenie o niekaralności osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa za przestępstwa umyślne: skarbowe, przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową, wiarygodności dokumentów;
15)
dokument potwierdzający objęcie przedsiębiorstwa ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z przewozem lotniczym i ruchem statków powietrznych.
§  2.
Przedsiębiorca, o którym mowa w § 1, w celu wykazania spełnienia warunków niezbędnych do uzyskania koncesji i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, o których mowa w art. 165 ust. 5 i art. 166 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, przedstawia dodatkowo następujące dokumenty:
1)
oświadczenie stwierdzające, że przewóz lotniczy stanowi i będzie stanowił podstawowy rodzaj działalności przedsiębiorcy;
2)
oświadczenie osób zarządzających działalnością przedsiębiorstwa stwierdzające, że nie cofnięto im koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w okresie ostatnich pięciu lat przed złożeniem wniosku o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego;
3)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego - rejestru dłużników niewypłacalnych;
4)
projekt programu ochrony przedsiębiorstwa przed aktami bezprawnej ingerencji.
§  3.
Przedsiębiorca składający wniosek o koncesję powinien przedstawić informacje dotyczące:
1)
miejsca usytuowania głównego ośrodka działalności przedsiębiorstwa - ze wskazaniem lotniska;
2)
rodzaju działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja: przewóz pasażerów, bagażu, towarów, poczty - wykonywany regularnie albo nieregularnie;
3)
zakresu działalności obejmującego przewozy krajowe lub przewozy międzynarodowe, w tym planowane trasy lub linie lotnicze - dla regularnego przewozu lotniczego, obszary geograficzne - dla nieregularnego przewozu lotniczego;
4)
typów statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania działalności - ze wskazaniem właściciela, przynależności państwowej oraz określeniem ich maksymalnej masy startowej i ilości miejsc pasażerskich.
§  4.
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję na wykonywanie przewozu lotniczego przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 10.000 kg i posiadających mniej niż 20 miejsc pasażerskich albo wykonujący loty lokalne nieobejmujące przewozu między różnymi lotniskami - obowiązany jest dołączyć do wniosku o koncesję dokumenty i informacje, o których mowa w § 1 pkt 1-9 i 11-15 oraz w § 2 i 3.
§  5.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie koncesji jest obowiązany przedstawiać:
1)
roczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta - nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia okresu bilansowego;
2)
roczne plany ekonomiczno-finansowe określające w szczególności: przewidywane wydatki na paliwo, wynagrodzenia, amortyzację, opłaty lotniskowe i nawigacyjne, ubezpieczenia, przewidywane przychody, w tym taryfy i stawki przewozowe, prognozę przewozów oraz informacje dotyczące sytuacji finansowej, w tym płynności finansowej na następny rok.
§  6.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego na podstawie koncesji i planujący zmianę struktury kapitałowej lub zakresu działalności określonego w koncesji, mogących mieć wpływ na jego sytuację finansową, jest obowiązany przedstawić:
1)
szczegółowe informacje o istotnych planowanych zmianach dotyczących rodzaju przewozów, typów lub liczby eksploatowanych statków powietrznych, zmiany udziałów kapitałowych lub zmiany dotyczące udziałowców;
2)
przewidywany bilans, wraz z rachunkiem zysków i strat, uwzględniający planowane zmiany w strukturze kapitałowej lub zakresie działalności, mające znaczący wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa;
3)
informacje dotyczące płynności finansowej na następny rok;
4)
przewidywane przychody i wydatki uwzględniające: taryfy i stawki za przewóz lotniczy, koszty paliwa, wynagrodzenia pracowników, amortyzację, opłaty lotniskowe i nawigacyjne, opłaty za obsługę naziemną w porcie lotniczym, ubezpieczenia;
5)
prognozę przewozów;
6)
szczegółowe informacje dotyczące finansowania działalności gospodarczej, w tym zakupu lub wynajmu statków powietrznych; w przypadku wynajmu statków powietrznych należy określić warunki umowy.
§  7.
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1-8 i 10-15, § 2 i 5, poświadczone za zgodność z oryginałem urzędowo lub notarialnie, zawierające dane aktualne na dzień złożenia wniosku o koncesję i wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
§  8.
Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorców z państw członkowskich Unii Europejskiej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji państwowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.219.1840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty oraz informacje, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.
Data aktu: 02/12/2002
Data ogłoszenia: 18/12/2002
Data wejścia w życie: 26/12/2002