Taryfa osobowa i bagażowa na kolejach obszaru W.M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W.M. Gdańskiem oraz między W.M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 22 maja 1923 r.
o taryfie osobowej i bagażowej na kolejach obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W. M. Gdańskiem oraz między W. M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę.

Na mocy dekretu z d. 7 lutego 1919 r. o tym czasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P.. P № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
W komunikacjach bezpośrednich (osobowo-bagażowych) między Polską a W. M. Gdańskiem, oraz między W. M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę stosuje się na całkowitej odległości przewozu kolejami polskiemi i kolejami obszaru W. M. Gdańska, zarządzanemi przez Polskę, obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1923 r. "Taryfę na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi, oraz normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193) z nastepującemi zmianami i uzupełnieniami:

Tytuł.

1.
Tytuł taryfy powyższej otrzymuje brzmienie następujące:

"Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalnotorowemi i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi, normalnotorowemi kolejami prywatnemi oraz kolejami obszaru W. M Gdańska, zarządzanemi przez Polskę w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W. M. Gdańskiem oraz między W. M. Gdańskiem a Niemcami przez Polską"

Wstęp.

2.
Dział III, ustąp pierwszy otrzymuje brzmienie następujące:

"W komunikacji bezpośredniej między stacjami kolei państwowych wszystkich okręgów, między temiż stacjami z jednej strony a stacjami kolei obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę, z drugiej, oraz w komunikacji tranzytowej przez Polskę między W. M. Gdańskiem a Niemcami stosuje się taryfę niniejszą z obliczeniem opłat za całkowitą odległość przewodu polskiemi kolejami państwowemi i znajdującemi się pod zarządem Polski kolejami obszaru W. M. Gdańska.

Natomiast w komunikacji bezpośredniej między stacjami kolei państwowych, wzgl. stacjami kolei obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę, z jednej strony, a stacjami kolei wojskowych oraz kolei prywatnych, wymienionych pod punktami C. i D., z drugiej - oblicza się opłaty oddzielnie za odległość każdej z tych kolei, przyczem długość odcinków kolei państwowych, wzgl. długość tychże kolei i kolei obszaru W. M. Gdańska, winna być zsumowana, i opłaty obliczane za tę łączna ich długość, bez względu na to, czy odcinki kolei państwowych, wzgl. odcinki kolei obszaru W. M. Gdańska, stykają się z sobą, czy też są oddzielone inną koleją".

CZĘŚĆ II.

Postanowienia taryfowe.

3.
Postanowienia taryfowe, zawarte w części II taryfy niniejszej, uzupełnia się po rozdziale VII nowym rozdziałem VIII treści następującej:

"Rozdział VIII.

Podatek przewozowy na rzecz W. M. Gdańska.

W bezpośredniej komunikacji polsko - gdańskiej oraz tranzytowej pomiędzy W. M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę dolicza się do cen wszelkich biletów na przejazd i dodatkowych na pociągi pośpieszne, oraz opłat za przewóz bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, tudzież czasopism, broszur i książek-podatek na rzecz W. M. Gdańska, który wynosi:

a)
przy biletach ki. I - 16%, kl. II - 14% i kl. III - 12%,
b)
przy bagażu - 12%, i
c)
przy przesyłkach nadzwyczajnych, oraz czasopismach, broszurach i książkach 7% w stosunku do cen za przejazd i opłat przewozowych, jakie przypadają za rzeczywiste odległości kolei obszaru W. M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę, według początkowych opłat jednostkowych taryfy niniejszej (rozdział I dział A, punkty 1-7, oraz rozdziały IV, V i VI)".
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1923 r. Równocześnie tracą moc obowiązującą postanowienia rozporządzenia Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 stycznia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 7, poz. 52) w przedmiotach, objętych niniejszem rozporządzeniem.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.55.398

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa osobowa i bagażowa na kolejach obszaru W.M. Gdańska, zarządzanych przez Polskę w komunikacjach bezpośrednich między Polską a W.M. Gdańskiem oraz między W.M. Gdańskiem a Niemcami przez Polskę.
Data aktu: 22/05/1923
Data ogłoszenia: 30/05/1923
Data wejścia w życie: 01/06/1923